نمایشنامه -اسطوره - روح جمعی
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر
- نویسنده حمیدرضا زینالی
- استاد راهنما طیفه سلامت باویل رحمت امینی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
گر مردمی را که در قلمرو سیاسی مشخص زندگی می کنند یک ملت به حساب آوریم ، هویت ملی عبارت از احساس تعلق و تعهد اعضای آن جامعه به نماد های فرهنگی و ملی شامل هنجارها ، ارزش ها ،زبان ،دین ،ادبیات و تاریخ است که موجب تمایز آن از دیگر جوامع و در عین حال موجب انسجام و همبستگی اجتماع بزرگ ملی می گردد. هویت ملی همچون مفهوم فرهنگ ،جامعه و ملت دارای خصلتی زمانی و فرا نسلی است . یعنی تداوم زمانی و نسلی دارد از یک سو ریشه در گذشته مشترک و از سوی دیگر رو به آینده مشترک دارد . آن بخش که مربوط به گذشته مشترک است،میراث مادی و معنوی است که از نسل های پیشین به جای مانده است . اسطوره ها ،شخصیت ها و حوادث تاریخی در زمره میراث معنوی حسوب می شوند که خاطرات جمعی و عشق و نفرت های مشترک یک ملت را بوجود آورده وسبب استمرار و تداوم هویت ملی می گردد. ایران کشوری است با فرهنگ غنی و باورهای اسطوره ای فراوان که همواره مردم این کشور به این اسطوره ها بالیده اند و موجب افتخار و سرافرازی آنها بوده است . در طی سالیان گذشته بطور ویژه از دوران قاجار به این سمت ،ایرانیان دچار سردگمی در پرداخت اسطوره های تاریخی و ملی خود گریده اند و با توجه به اتفاقات اخیر دنیای معاصر ،که نوعی ستیز بی هدف با مردم این سرزمین در پیش گرفتهشده و باعث سرخوردگی ملت ایران در بسیاری از جوامع دیگر شده ، پرداخت به این اسطوره ها که در زیر غبار سیاست مدفون شده اند می تواند در ترمیم غرور ملی مردم این سرزمین کهنسال نقش مهمی داشته باشد .
منابع مشابه
اسلامیسازی اسطوره نزد باکثیر (نمایشنامه «تراژدی اودیب» به عنوان نمونه)
باکثیر (1910م ـ 1969م) نویسندهای یمنیالاصل است که عمر خویش را در مصر در دفاع از مسائل مربوط به ملتهای مسلمان سپری نمود. وی از اندک نویسندگانی بود که به پتانسیل اسطوره در ادبیات پی برد و ازآنجاکه اسطورهها با توجه به رمزگونه بودنشان، قادر به دربرگرفتن دلالتهای گوناگون هستند، پیوسته در گذر زمان مورد توجه بسیاری از نویسندگان قرار گرفتهاند و بدون شک این بازگشت به اسطورهها بهوسیلة باکثیر، تل...
متن کاملتولد تراژدی از روح طنز: هویت و ژانر در نمایشنامه های نجف بیگ وزیرف
چکیده نجف بیگ وزیروف دومین نمایشنامه نویس مسلمان قفقاز، پس از آخوندزاده در ایران نویسندة مهجوری است. در این پژوهش، زمینه های اجتماعی ژانر در نمایشنام ههای طنز وزیروف بررسی می شود. به گفتة نظریه پردازانی چون نورتراپ فرای، واژة طنز ) satire ( را می توان در دو معنا به کار برد: طنز همچون وجه ادبی )محاکات فروتر( و طنز همچون ژانر )میتوس زمستان(. در معنای نخست، طنز به احساس حقارت وزیروف به هویت...
متن کاملتولد تراژدی از روح طنز: هویت و ژانر در نمایشنامه های نجف بیگ وزیرف
چکیده نجف بیگ وزیروف دومین نمایشنامه نویس مسلمان قفقاز، پس از آخوندزاده در ایران نویسندة مهجوری است. در این پژوهش، زمینه های اجتماعی ژانر در نمایشنام ههای طنز وزیروف بررسی می شود. به گفتة نظریه پردازانی چون نورتراپ فرای، واژة طنز ) satire ( را می توان در دو معنا به کار برد: طنز همچون وجه ادبی )محاکات فروتر( و طنز همچون ژانر )میتوس زمستان(. در معنای نخست، طنز به احساس حقارت وزیروف به هویت...
متن کاملنقد اسطوره شناختی نمایشنامه «دلی بای و آهو» اثر عباس معروفی
در مقاله حاضر به بررسی اسطوره شناختی نمایشنامه دلی بای و آهو، اثر عباس معروفی پرداخته ایم. گمان ما بر این است که معروفی برای نیل به شناختی عمیق تر از فرهنگ و ارزش های قوم ترکمن، این نمایشنامه را بر بنیاد اسطوره های این قوم پدید آورده است و بدون کشف و تحلیل این اسطوره ها توفیقی در ورود به ژرفای اثر نخواهیم داشت؛ لذا مسأله اصلی ما در این مقاله این است که این نمایشنامه تا چه اندازه و چگونه از اسطو...
متن کاملبررسی اسطوره و طنز اجتماعی در نمایشنامه های توفیق حکیم
چکیده توفیق حکیم نمایشنامه نویس دوره معاصر، دارای اندیشه های گرانبهایی در موضوعات اسطوره بود که توانست با ذوق سلیم خود شاهکار زیبایی در مضامین اجتماعی و سیاسی بیافریند. او یکی از نمایشنامه نویسان بزرگ معاصر است که در بچگی به نمایش بسیار علاقمند بود و بعد از سفر به فرانسه نمایشنامه ها و داستان ها و مقالات قابل توجهی از خود به جای گذاشته است.او روایت ها و قصه های اسطوره های کهن و یونانی را از جم...
«روح زمان» و «روح قومی» دررثای بغداد و قرطبه
منظور از روح زمان در این پژوهش، بازتاب حزن در رثای بغداد و قرطبه و کیفیّت و کمیّت این انعکاس است و مراد از روح قومی، فضای غالب دینی و شرایط طبیعی و جغرافیایی حاکم بر منطقه می باشد. دو پدیده روح قومی و روح زمان بر رثای این دو شهر تأثیرگذار بوده و قصاید رثای آنها را از یکدیگر متمایز می نماید. با این وصف، روح زمان که با مقایسه اشعار قبل و بعد از سقوط هر یک از دو شهر مذکور درک میشود، در رثای هر دو ش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023